De gemeente gelooft erin dat de Noorderboulevard, Winkelboulevard Zuid en Plein 1953 kansrijke winkelgebieden zijn, ook in het internettijdperk en ook over tien tot twintig jaar. Maar dan moet er wel wat gebeuren. Tijdens een werkbezoek op 2 juli 2015 nodigde wethouder Maarten Struijvenberg (Werkgelegenheid en Economie) de ondernemers uit om ideeën en wensen voor hun gebieden op tafel te leggen. “Dan kijken we samen met de vastgoedeigenaren wat we de komende drie jaar gaan doen en wie dat gaat doen.”

Noorderboulevard

Simone van De Berg van wijnhandel Chateautjes weet als voorzitter van de Stichting Noorderboulevard precies wat er nodig is om de Zwart Janstraat en Noordmolenstraat weer dé winkelstraat van Rotterdam te maken: Met stip op 1: de verkeersveiligheid moet beter. “Ze scheuren hier met zeventig kilometer per uur door de straat. Ik heb klanten die daarom niet meer durven te komen. Een paar zebrapaden op de weg schilderen zou al helpen.” Ook de toegankelijkheid moet beter: “Vanaf het Noordplein is onduidelijk hoe je hier komt en vanaf de Bergweg mag je niet linksaf de straat in.” De wethouder kan hier wel wat mee: “Zorgen dat mensen linksaf kunnen afslaan dus. Verkeer hebben we als gemeente redelijk in eigen hand.”

Verder moet de leegstand, het achterstallig onderhoud en de diversiteit aan winkels in de straat worden aangepakt, benadrukt Simone staand voor een onaantrekkelijke lege etalage in een verpauperd pand. Dat zal een kwestie zijn van langere adem, weet de wethouder. De straat telt meer dan 140 particuliere vastgoedeigenaren. “Maar een mooie sticker op de ruit kan al een quick win zijn.”

Winkelboulevard Zuid

Op de Winkelboulevard Zuid zijn de veiligheid en de samenwerking met de politie belangrijke aandachtspunten, hoort de wethouder bij Party Colors aan de Bejierlandselaan. “Vaak krijgen we een bandje als we politieondersteuning nodig hebben of er wordt niets gedaan met een aangifte van winkeldiefstal.”

Peter Turkenburg, manager van de Albert Heijn aan de Strijensestraat vindt het belangrijk dat naast ondernemers en vastgoedeigenaren ook de bewoners worden betrokken bij het maken van het plan van aanpak voor het gebied. “Zij zijn onze ogen en oren als wij er niet zijn.”

Mila Bhagelou voorzitter van de ondernemersvereniging Winkelboulevard benadrukt dat draagvlak bij de vele betrokken partijen belangrijk is. Zij pleit voor ruchtbaarheid geven aan wat ze gaan doen. “Door planmatig te communiceren kunnen we laten zien dat we werken aan verbetering.” Een mooi onderwerp binnen het plan van aanpak, beaamt de wethouder.

Plein 1953

De ondernemers aan Plein 1953 hebben vooral behoefte aan een aantrekkelijker uitstraling van het lege bestrate plein. Haddach en Mohhamed Ghaddari van vishandel De Oceaan zouden graag meer groen zien. “En bankjes en een speelruimte voor kinderen. Nu gaan mensen als het mooi weer is naar het Zuiderpark.” Wandelend over het plein hoort de wethouder dat er al een groenplan klaar ligt. Medio september wordt ermee gestart.

Daarnaast is gebiedspromotie hard nodig. De winkels aan de buitenkant – die zichtbaarder zijn vanaf de straat – doen het beter dan aan de binnenkant. De winkeliersvereniging organiseert al activiteiten om meer aanloop te krijgen, zoals een braderie in september. En ja de gemeente kan ook wat doen: “Er staat hier een groot pand leeg. Kan de gemeente de Action niet hierheen halen? Die zit nu in de woonwijk. Dan is dit plein toch een veel betere plek. “We gaan het ze vragen”, belooft de wethouder. “Maar de Action moet wel willen.”

Geef een antwoord

Je email adres wordt niet gepubliceerd. Required fields are marked *

Post comment